Winter 2018/2019 ontdekte we dat de kielbalk rond de hennegatskoker rot was. Ook hebben we de voorpunt verder versterkt nadat we erachter kwamen dat het hout in de voorpunt onder de waterzak nat en deels rot bleek te zijn. Lees hier meer over in mijn andere blotposts.

Achter de paal zie je een deel van de grote dieselplek.

Met de ervaring van de voorgaande jaren besloten we dat we het hele onderwaterschip kaal wilde maken. Dit om zeker te weten dat onder de vele lagen verf en anti-fouling niet meer houtrot zou zitten. De kiel was er toch af, dus waarom dan maar niet gelijk.
Gelukkig voor ons bleek de rest van het onderwaterschip niet rot te zijn. Helaas vonden we onder de motor in het hout een dieselvlek als gevolg van de lekkage die we ‘s zomers hadden gehad en mogelijk van al jaren eerder. Diesel is vet en omdat we het onderwaterschip in de epoxy wilde zetten was dit een probleem. Want epoxy pakt niet op vettigheid, dus de Diesel moest eruit. Maar hoe?

Jorik is de onderste gang aan het lamineren met glasmat en impregneerhars. Lastig klusje om dit zonder luchtbellen en gekke vouwen te doen.

Uiteindelijk met veel remreiniger, die de diesel uit het hout trekt en samen verdampt, een verfphone en heel veel geduld, is het gelukt de diesel dusdanig te reduceren dat we er epoxy overheen konden zetten. Voor de zekerheid heb ik er een glasmat overheen gezet zodat, mocht de epoxy toch niet houden het in ieder geval deze zomer in de glasmat zal blijven hangen.

Toen ik eindelijk rond kerst klaar was met schuren en het schilderen kon beginnen dropte de temperatuur…

Epoxy Injecteer en impregneerhars kun je alleen aanbrengen met temperaturen boven de 10 en onder de 25 graden. Het wachten was begonnen, wanneer zou er een weekend zijn dat het warm genoeg zou zijn om te schilderen?

Uiteindelijk in februari konden de eerste lagen injectiehars worden aangebracht. Daarna bleef het koud en kon ik slechts kleine klusjes doen. Samen met Jorik hebben we in maart nog het onderwaterschip opnieuw opgeschuurd.

Februari, eerste lagen injecteer.

In mei was de temperatuur dusdanig gestegen dat we eindelijk door konden met schilderen. Helaas bleek de diesel opnieuw door het geschuurde injectiehars heen te zijn gelekt, dus wederom, remreiniger, phonen en boenen. Nogmaals injecteer. Na deze ronde heb ik het hele onderwaterschip opgeschuurd en in de tweede week van juni eindelijk in de impregneerhars kunnen zetten.

Vandaag, 12 juni, is het onderwaterschip wit geschilderd met HB coating. Dit is een soort harde grondverf, hierna nog drie lagen afwerking en dan is het onderwaterschip grotendeels klaar!

Tweede laag HB coating